Rapport
Rapportsläpp: Vad blir man då?
Idag släpper Uppsala studentkår rapporten “Vad blir man då?”, en rapport om arbetsmarknadsanknytning för studenter inom humaniora och teologi. Rapporten syftar på att synliggöra behoven av att stärka arbetet med arbetsmarknadsanknytning för humanister och teologer. Uppsala studentkårs förhoppning är att rapporten ska väcka liv i frågan om arbetsmarknadsanknytning vid humanistiska och teologiska utbildningar vid Uppsala universitet.
Rapportsläpp: Behöver VFU-riktlinjerna plåstras om?
Uppsala studentkår släppte idag en rapport om VFU-riktlinjerna vid den medicinska fakulteten. Syftet med rapporten är att redovisa de riktlinjer och ersättningsmodeller som används av olika program på den medicinska fakulteten vid Uppsala universitet i hanteringen av kostnader som kan uppstå för studenter i samband med deras verksamhetsförlagda utbildning. Detta avser exempelvis resekostnader och kostnader för logi när studenter har VFU på annan ort än Uppsala. Uppsala studentkårs förhoppning är att rapporten ska bidra till en fortsatt diskussion om förutsättningarna för en jämlik och inkluderande högre utbildning i Sverige. En sådan diskussion är ett viktigt steg i arbetet för att vem som helst med behörighet ska ha möjlighet att utbilda sig, oberoende av socioekonomisk bakgrund.
Rapportsläpp: Hur funkar kollektivtrafiken för Uppsalas studenter?
Uppsala studentkår publicerar rapporten 'Hur funkar kollektivtrafiken för Uppsalas studenter?' – en rapport om biljettpriser och tillgänglighet med buss och cykel i studentstaden Uppsala. Rapporten är ett första steg i det arbete Uppsala studentkårs arbete med kollektivtrafik under det kommande året.
Rapportsläpp: En uppföljning av lärarledd tid ur ett studentperspektiv
Uppsala studentkår släpper rapporten en uppföljning av Lärarledd tid ur ett studentperspektiv. Rapporten syftar till att följa upp undersökningen om lärarledd undervisning vid Uppsala universitet sedan föregående års rapport om lärarledd tid och hålla liv i frågan om resursfördelning inom högre utbildning. Uppsala studentkårs förhoppning är att resultatet ska bidra till en fortsatt diskussion om kvaliteten i högre utbildning i Sverige samt vikten av mötet mellan lärare och student för att säkerställa en forskningsnära utbildning.
Ny rapport: Räcker tiden till?
Uppsala studentkår har under vintern genomfört en undersökning av handledartid för masterstudenter som skriver sitt examensarbete. I rapporten konstaterar vi att mängden handledartid varierar avsevärt mellan olika program och pekar ut ett antal olika orsaker till att studenter får för lite handledartid när de skriver sin masteruppsats.
Lärarledd tid ur ett studentperspektiv - rapportsläpp
Uppsala studentkår presenterar stolt rapporten Lärarledd tid ur ett studentperspektiv - En uppföljning och undersökning av andelen lärarledd undervisning i utbildningen vid sex av fakulteterna vid Uppsala universitet.