Lärarledd tid ur ett studentperspektiv - rapportsläpp
Foto:
Rapportsläpp
Uppsala studentkår presenterar stolt rapporten Lärarledd tid ur ett studentperspektiv - En uppföljning och undersökning av andelen lärarledd undervisning i utbildningen vid sex av fakulteterna vid Uppsala universitet.
Hur vi gått tillväga
Genom att analysera scheman på ett nittiotal kurser har vi undersökt den lärarledda tiden på de fakulteter som Uppsala studentkår arbetar med. Undersökningens resultat visar på att en majoritet av fakulteterna (4 av 6) har mindre än fem timmars lärarledd tid per vecka. Samhällsvetenskapliga-, Utbildningsvetenskapliga-, Teologiska-, Språkvetenskapliga- och Historisk-filosofiska fakulteten har i genomsnitt 4,75 timmar lärarledd tid per vecka. Programmen vid Medicinska fakulteten tenderar att ha mer lärarledd tid än resterande fakulteter.
Slutsats
Uppsala studentkår anser att en adekvat mängd lärarledd tid måste ges för studenter ska kunna tillgodogöra sig utbildningen. Det bör finnas en konsensus inom lärosätet att all utbildning ska erbjuda grundläggande interaktion med en lärare för att främja lärandet och ge en god introduktion till studier på universitetsnivå. Därför vill Uppsala studentkår att alla studenter ska erbjudas minst tio timmars lärarledd undervisning per vecka.
Den 31 mars, klockan 12:15-12:45 anordnar Uppsala studentkår ett panelsamtal i frågan samtidigt som vi presenterar rapporten.
Fler inlägg
Rapportsläpp: Vad blir man då?
Idag släpper Uppsala studentkår rapporten “Vad blir man då?”, en rapport om arbetsmarknadsanknytning för studenter inom humaniora och teologi. Rapporten syftar på att synliggöra behoven av att stärka arbetet med arbetsmarknadsanknytning för humanister och teologer. Uppsala studentkårs förhoppning är att rapporten ska väcka liv i frågan om arbetsmarknadsanknytning vid humanistiska och teologiska utbildningar vid Uppsala universitet.
Rapportsläpp: Behöver VFU-riktlinjerna plåstras om?
Uppsala studentkår släppte idag en rapport om VFU-riktlinjerna vid den medicinska fakulteten. Syftet med rapporten är att redovisa de riktlinjer och ersättningsmodeller som används av olika program på den medicinska fakulteten vid Uppsala universitet i hanteringen av kostnader som kan uppstå för studenter i samband med deras verksamhetsförlagda utbildning. Detta avser exempelvis resekostnader och kostnader för logi när studenter har VFU på annan ort än Uppsala. Uppsala studentkårs förhoppning är att rapporten ska bidra till en fortsatt diskussion om förutsättningarna för en jämlik och inkluderande högre utbildning i Sverige. En sådan diskussion är ett viktigt steg i arbetet för att vem som helst med behörighet ska ha möjlighet att utbilda sig, oberoende av socioekonomisk bakgrund.