Kaffekampanjen lanseras!

    Foto:

      Kaffe på Uppsala universitet är alldeles för dyrt. Det vill vi på Uppsala studentkår ändra. För att göra det lanserar vi under november en kampanj för att demonstrera missnöjet som finns bland studenter och hur visa hur dyra kaffepriserna är på Uppsala universitet.

      Kaffekampanjen baseras på en undersökning Uppsala studentkår genomfört under hösten. Genom vår efterforskning har vi kunnat konstatera att en genomsnittlig kopp bryggkaffe är dyrare på Uppsala universitet än på Göteborgs universitet, Lunds universitet, Malmö universitet, Stockholms universitet eller Umeå universitet. Skillnaden i pris är markant. En genomsnittlig kopp på Stockholms universitets campus är mer än fyra kronor billigare än den är på Uppsala universitet. Vidare kan inget av de caféer som finns på Uppsala universitet tävla mot de bästa caféerna på de undersökta universiteten när det kommer till pris.

      Vår kampanj bygger på ett kombinerat informationsarbete, påverkansarbete och dialog med relevanta parter på Uppsala universitet. I samband med att detta pressmeddelande släpps den 7:e november lanserar vi även en infoportal där man kan läsa på om vår undersökning, sätta sig in i våra krav och skriva under vår namninsamling. Vi kommer även att göra en turné runt de campus på Uppsala universitet där vi representerar studenter. Centralt i kampanjarbetet är att genomföra en namninsamling med underskrifter från studenter på relevanta campus och värva medlemmar för att stärka Uppsala studentkårs politiska arbete.

      De krav vi ställer till campuscaféerna på Uppsala universitet är sänkta priser eller ordentliga studentrabatter. Campus är studenternas arbetsplats och vi måste rimligtvis kunna använda de restauranger och caféer som huserar i universitetets lokaler utan att spräcka en redan ansträngda studentbudget. Det kan vi inte i nuläget. Priserna måste studentanpassas. Billigare kaffe vore bra första steg.

      Utöver det vill vi tillsammans med Uppsala universitet bygga upp ett starkare samarbetare runt upphandling och utvärdering av caféverksamheter. Vårt grundläggande krav är att studentanpassade priser ska bli en prioritet för universitets arbete med att bygga en 'en integrerad utbildnings- och forskningsmiljö' – vilket ingår i universitets mål och strategier. För att referera till samma skrivelse om Uppsala universitets målsättning är det svårt för oss studenter att skapa 'en rik miljö för bildning och kunskap' när vi blir fattiga av att bara köpa lite kaffe.


      För att läsa mer om kampanj och skriva under vår namninsamling gå till: uppsalastudentkar.se/kaffe

      Fler inlägg

      Kaffe i en papperskopp
      Kaffekampanjen

      Kaffekampanjen efter tre veckor

      Efter en riktig rivstart och en otrolig uppslutning från studenterna sammanfattar vi nu kaffekampanjens första tre veckor. Läs kort om våra erfarenheter av att spendera två veckor ute på campus och våra planer för kampanjen framåt. För det första är vi inte färdiga på campus, för det andra plockar vi upp dialogen med universitetet igen och för det tredje gör vi oss redo att överlämna kraven till campuscaféerna. Vi tipsar även om hur man ytterligare kan stötta kampanjen.

      Learn more